مشکلات واردات کالا

آشنایی با مشکلات واردات کالا

واردات کالا از دیگر عملیات تجاری است که در سطح جهانی انجام می‌شود. این عملیات به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های تأمین کالا برای بازارهای مختلف در سراسر جهان شناخته شده است. با این حال، واردات کالا همراه با مشکلات و چالش‌های زیادی همراه است که ممکن است برای تأمین کالا، کاهش هزینه‌ها و بهبود سودآوری تجاری، به آن‌ها پاسخ داده شود. در حقیقت می توان گقت: که واردات کالا به معنای ورود هر کالا یا خدمت از کشورهای دیگر به داخل مرز کشور است که نیازمند تبادل و انتقال ارز به کشورهای دیگر است. انجام این کار هم مانند هر کار دیگری به تخصص کافی نیاز دارد  مشکلاتی را به همراه دارد. با توجه به پروسه واردات و قوانین گمرکی و کشوری و ارتباطات بین المللی، عدم آگاهی از مشکلات واردات کالا می توانید تاثیر زیادی بر تجارت داشته باشد.

در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با چند مورد اصلی از این مشکلات آشنا کنیم.

مشکلات موجود بر سر راه واردات کالا

بدون شک می دانید که وجود تحریم های ناعادلانه ای که این روزها شاهدشان هستیم باعث شده تا فرآیند واردات کالا با مشکلاتی مواجه شود که برخی از این مشکلات عبارتند از: مسائل مربوط به تغییرات نرخ ارز، مسائل مربوط به قوانین و مقررات، مسائل مربوط به کیفیت کالا، بیش بود ارزش، کسر تخلیه، تفاوت تعرفه، انبارداری، زمان بر بودن اخذ مجوز ورود یا ثبت سفارش، مسائل مربوط به حمل و نقل کالا، مالیات و گمرک و…

تغییرات نرخ ارز

مسائل مربوط به تغییرات نرخ ارز

مسائل مربوط به تغییرات نرخ ارز

یکی از مشکلات اصلی در واردات کالا از دبی یا هر کشور و شهر دیگری تغییرات نرخ ارز است.

این تغییرات می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های وارداتی شود و به تبع آن سودآوری کسب و کار را کاهش دهد. برای مقابله با این مشکل، شرکت‌های تجاری می‌توانند از ابزارهای مالی مانند: جعبه سیاه، اختیارات ارزی و سایر روش‌های مالی استفاده کنند.

مسائل مربوط به قوانین و مقررات

واردات کالا با قوانین و مقررات خاصی همراه است. برخی از این قوانین و مقررات شامل صدور گواهینامه، پاسخگویی به نظارت بر کالا و تأمین دستورالعمل‌های تجاری است.

برای اینکه شما بتوانید به درستی با این قوانین و مقررات رفتار کنید، بهتر است با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید.

مسائل مربوط به کیفیت کالا

یکی دیگر از مشکلات واردات کالا، کیفیت کالا است. برای تأمین کالای با کیفیت، شما باید به دقت تحقیق کنید و از تولید کنندگانی که در صنعت معتبر هستند، خرید کنید.

همچنین، باید از کالایی که در تولید آن از مواد نامناسب استفاده شده است، خودداری کنید.

بیش بود ارزش

یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه واردات کالا وجود دارد و در این بخش می خواهیم بیشتر درباره آن با شما صحبت کنیم، بیش بود ارزش است.

بیش اظهاری که همان بیش بود ارزش می باشد یعنی بیان ارزش کالا، بیشتر از قیمت واقعی پرداخت شده با ارائه اسناد و مدارک ساختگی و جعلی از طرف فروشنده یا خریدار به منظور دریافت تسهیلات بانکی، خروج ارز و پولشویی.

این یعنی اینکه، زمانیکه شما کالایی را خریداری می کنید و قصد وارد کردن آنرا به کشور دارید موظف هستید کالا را در گمرک اظهار کرده و ذکر کنید که کالای خریداری شده از کدام کشور و با چه قیمتی تهیه شده است.

به خاطر داشته باشید که هر کالا دارای تعرفه مخصوص به خود می باشد که به صورت یک عدد هشت رقمی قید شده و این احتمال وجود دارد که در کشورهای مختلف اختلاف در رقم های آخر این کد وجود داشته باشد.

پس، باید نسبت به این موضوع آگاه باشید که تعرفه دقیق و کامل گمرکی و روند کار در هر کشور با کشور دیگر متفاوت می باشد.

واردات کالا

بیش بود ارزش چیست؟

کسر تخلیه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان باسکول کردن بار در محوطه درب خروج گمرک، با تفاوت وزن روبرو شده باشید و ندانید که این مسئله به چه دلیلی رخ داده است.

خب، باید بدانید که این موضوع برای کالاهایی که ارزش گذاری آنها براساس وزن است بیشتر اتفاق می افتد. از این رو طبق بخش‌نامه بانک مرکزی، تلورانس وزنی برای کالاهای فله، همچنین کالاهای اساسی و ضروری موضوع مصوبه ۶۳۷۹۳/ت ۵۵۶۳۳ه مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ هیات محترم وزیران و به تعداد ۸۰۰ ردیف تعرفه به میزان ۱.۵ درصد و سایر کالاها حداکثر ۳ درصد قابل قبول است.

اگر وزن کالاهای شما بیشتر از آنچه مشخص شده است باشد جریمه خواهید شد و موظف به پرداخت جریمه هستید.

تفاوت تعرفه

مشکل بعدی در واردات کالا مربوط به تفاوت بین تعرفه های گمرکی است. حتما می دانید که تعرفه گمرکی بیان‌گر هویت کالا، دسته بندی کالا، نحوه ارزش گذاری کالا، مجوزهای مورد نیاز برای ورود و صدور کالا، ممنوعیت یا مجاز بودن واردات یا صادرات، نوع ارز تخصیصی توسط بانک مرکزی به کالا و نهایتا میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا  می باشند.

همچنین وجوهی که شما باید برای کالاهایی که قصد وارد کردن آنها را به کشور دارید پرداخت کنید به چند دسته مختلف یعنی حقوق وعوارضی که نوعی مالیات غیر مستقیم هستند و هزینه های همچون: هزینه تخلیه و بارگیری، آزمایش، استاندارد، انبارداری و وزارت راه و… تقسیم بندی شده اند.

از جمله مشکلاتی هم که بر سر راه این تفاوت تعرفه وجود دارد عبارتند از: هزینه‌های سنگین جریمه، تفاوت ماخذ  ورودی، معطلی بار در گمرک و متعاقبا هزینه‌های اضافی انبارداری و دموراژ.

تعرفه گمرکی چیست؟

تفاوت تعرفه گمرکی در واردات

مسائل مربوط به حمل و نقل کالا

یکی دیگر از چالش‌های واردات کالا، حمل و نقل کالا است. برای حمل و نقل کالا، شما باید از شرکت‌های حمل و نقل با تجربه و معتبر استفاده کنید. همچنین، باید به دقت بسته‌بندی کالا را بررسی کنید تا در طی حمل و نقل، آن‌ها آسیب نبینند.

مالیات و گمرک

یکی دیگر از مشکلات واردات کالا، مالیات و گمرک است. برای پرداخت مالیات و گمرک، شما باید با قوانین و مقررات محلی آشنا باشید. همچنین، باید به دقت از مالیات و گمرک کالا پرداخت کنید تا به مشکلات قانونی بر نخورید.

حمل و نقل کالا

مسائل مربوط به حمل و نقل کالا

در نهایت اینکه

واردات کالا با چالش‌های زیادی همراه است. برای موفقیت در این حوزه، شما باید با توجه به قوانین و مقررات محلی و بین‌المللی، از روش‌های جدید و نوآورانه استفاده کنید.

همچنین، باید با استفاده از روابط خوب با تولید کنندگان و شرکت‌های حمل و نقل با تجربه و معتبر، به بهبود فرآیند واردات کالا بپردازید.

سوالات مربوط به آشنایی با مشکلات واردات کالا

1چرا ثبت سفارش از مشکلات واردات کالا به حساب می آید؟
به منظور واردات کالا به کشور، ثبت سفارش کالا و در واقع دریافت مجوز ورود کالا از سازمان صنعت، معدن و تجارت از موارد مهم و الزامی است.
2در مجوز ثبت سفارش کالا چه اطلاعاتی درج می شود؟
شماره هشت رقمی مجوز، تاریخ مجوز ثبت سفارش، شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت تقاضا کننده جهت واردات کالا، نام کالا، تعرفه کالا، ارزش کالا، وزن کالا، تعداد کالا، کشورهای تولید کننده و ذینفع و برند و مدل کالا
3مشکلات واردات کالا شامل چه مواردی می شوند؟
مسائل مربوط به تغییرات نرخ ارز، مسائل مربوط به قوانین و مقررات، مسائل مربوط به کیفیت کالا، بیش بود ارزش، کسر تخلیه، تفاوت تعرفه، انبارداری، زمان بر بودن اخذ مجوز ورود یا ثبت سفارش، مسائل مربوط به حمل و نقل کالا، مالیات و گمرک و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *