واردات و ترخیص کالا از ترکیه

در این مقاله با عنوان واردات و ترخیص کالا از ترکیه قصد داریم به دو بحث متفاوت ترخیص کالا و واردات به ترکیه و واردات از ترکیه به ایران بپردازیم. در این پاراگراف به واردات کالا به ترکیه می پردازیم. این سوال برای بسیاری از تجار پیش میاید که آیا برای ترخیص کالا و واردات به ترکیه باید مالیات پرداخت کنیم؟ پاسخ مثبت است. شما برای واردات کالا به ترکیه باید مالیات و ارزش افزوده پرداخت کنید.

مالیات واردات کالا به ترکیه 18% است. برای واردات کالا به ترکیه باید پیش از رسیدن کالا به گمرک ترکیه اظهارنامه ارسال شود. کالا های وارداتی به ترکیه اصولا توسط حامل کالا یا شخصی که بعد از رسیدن کالا به ترکیه پیگیری ترخیص کالا در ترکیه را عهده دار می شود ترخیص می شود. کمتر دیده می شود که برای واردات کالا به ترکیه خود شخص تاجر ترکی که صاحب کالا است برای واردات و ترخیص کالا اقدام نماید. شخصی که قرار است ترخیص کالا را انجام دهد باید بتواند کالا را با توجه به اظهارنامه گمرکی ارائه دهد و ارتباط دقیق کالا و اظهارنامه را اثبات نماید.

در قوانین وضع شده توسط دولت ترکیه که درباره ترخیص کالا و واردات به ترکیه تنظیم شده است نوشته شده است که هر شخص حقیقی و حقوقی که مطابق با آیین دادرسی و مالیاتی دارای شماره مالیلتی است می تواند ترخیص کالا از گمرک را شخصا انجام دهد. زمانی که کالا وارد ترکیه می شود اگر نیاز به بازرسی داشته باشد برای معاینه و کارشناسی به صورت موقت توسط گمرک و در انبار یا آزمایشگاه های گمرک مورد بازرسی قرار می گیرد. در نهایت سرنوشت کالا وارد شده به ترکیه می تواند شامل ترخیص کالا و وارد شدن به خاک ترکیه، صادرات مجدد  به خارج از مرز های گمرکی ترکیه، تخریب یا انبار شدن در گمرک که اصطلاحا به آن کالا متروکه می گوییم باشد.

شاید گفتن این که گاز ترکیه توسط ایران تامین می شود در این مقاله خالی از لطف نباشد. این به این معنا است یکی از واردات عظیم ترکیه از ایران گاز است. گاز توسط لوله کشی های عظیمی از طریق ایران وارد این کشور می شود. وجود مرز زمینی ایران و ترکیه این انتقال را ساده تر کرده است.

ترخیص کالا از گمرک ترکیه

ترخیص کالا از ترکیه

مجوزهای واردات کالا به ترکیه

اگر کالایی که قصد واردات آن را دارید شامل کالا های که برای واردات مجاز نیستند مانند اسلحه گرم و موارد خطرناک نباشد می توانید تنها با شماره مالیاتی واردات به ترکیه را انجام دهید. گواهینامه کنترل برای برخی از کالا ها مانند محصولات حیوانی، گیاهی، خوراکی و حیوانات لازم است. ارائه فاکتور تجاری و بارنامه برای واردات هوایی ضروری است. ارائه گواهی مبدا نیز برای واردات بسیاری از کالا ها به ترکیه لازم است. ارائه گواهی بهداشت و اخذ آن برای کالا های غذایی و کشاورزی ضروری است.

صادرات و ترخیص کالا از ترکیه

واردات کالا از ترکیه مورد توجه بسیاری از کشور های جهان است و این تنها در مورد ایران صدق نمی کند. به عنوان مثال در سال 2018 واردات ایالات متحده از ترکیه به 10.3 میلیارد دلار رسید. واردات کالا از ترکیه به اروپا در سال 2019 حدود 70 میلیارد یورو برآورد شده است.

درباره واردات و ترخیص کالا از ترکیه باید بگوییم بیشترین کالا هایی که از ترکیه به دیگر کشور های جهان صادر می شود شامل پوشاک و منسوجات خانگی است. در کل می توان گفت صنعت نساجی در ترکیه یکی از پیشرفته ترین صنایع این کشور است و در سطح جهانی نیز مورد توجه است و بیشترین صادرات ترکیه را تشکیل می دهد. کاشی و سنگ مرمر و سرامیک نیز از دیگر صادرات ترکیه می باشد. اجناس چرمی نیز یکی از کالا های صادراتی ترکیه در حجم بالا می باشد. آجیل و میوه خشک نیز میزان صادرات قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.

مجوزهای واردات کالا به ترکیه

واردات کالا به ترکیه

واردات از ترکیه به ایران

در سال های اخیر به شدت شاهد واردات کالا از ترکیه به ایران هستیم. ترکیه در سال 2000 میلادی از لحاظ اقتصادی دچار فروپاشی بود اما امروزه ترکیه با رشد چشمگیر اقتصادی که داشته توانسته است این کشور در بخش های اقتصادی و صادراتی به یکی از کشور های مطرح دنیا تبدیل شود.

ترکیه به عنوان چهارمین شریک تجاری ایران شناخته می شود. در این روز ها که تحریم ها موجب شده است واردات از کشور هایی مثل آلمان و کره جنوبی به ایران کاهش پیدا کند ترکیه به دلیل وجود روابط دوستانه نزدیکی با ایران تبادلات تجاری خوبی با ایران داشته است. ایرانیان به محصولات ترک علاقه نشان می دهند که این موجب حجم واردات زیاد از ترکیه به ایران شده است. نزدیکی ترکیه به ایران موجب هزینه های حمل و نقل کم می شود که در نهایت قیمت نهایی محصول را کاهش و تقاضا را افزایش میدهد.

قرارداد های تجاری زیادی در بخش گمرکی فی ما بین ایران و ترکیه امضا شده است که واردات از ترکیه را سهولت بخشیده است. دفاتر تجاری مشترک زیادی برای ایران و ترکیه وجود دارد. خدمات ارزی نیز برای این دو کشور به سادگی امکان پذیر است. روابط تجاری ایران و ترکیه هر روز بهتر از دیروز است و این یک خبر عالی برای تجاری است که قصد واردات و ترخیص کالا از ترکیه را دارند.

عضویت مشترک ایران و ترکیه در کنسوانسیون تیر موجب رونق تجارت فی ما بین این دو کشور شده است. با توجه به این قرارداد سند گمرکی مبدا که برای ترانزیت محصول از یکی از این دو کشور به دیگری صادر می شود که شامل تمامی مشخصات محصول و وسیله حمل و نقل است مورد قبول است و ترانزیت و ترخیص کالا می تواند بدون بازرسی گمرکی انجام شود. دو گمرک فعال برای واردات و صادرات کالا از ترکیه گمرک بازرگان و جلفا هستند.

واردات کالا از ترکیه به ایران

واردات از ترکیه به ایران

مزایای واردات از ترکیه

  • وجود مسیرهایی برای حمل و نقل زمینی و ریلی بین دو کشور که در نهایت موجب حمل و نقل ارزان می شود.
  • امکان دسترسی ترکیه به بازارهای بین المللی که از این کشور یک کشور واسطه برای واردات ایران از دیگر کشور ها می شود.
  • کیفیت مورد قبول کالاهای ترکی.
  • قیمت مناسب کالا های ترکی نسبت به کالاهای اروپایی.
  • وجود قوانین گمرکی مطلوب.
  • کاهش نرخ تعرفه واردات که به دلیل وجود موافقت نامه های دو جانبه ایجاد شده است.
  • امکان ثبت و تاسیس شرکت توسط ایرانیان در ترکیه.
  • وجود اتاق بازرگانی ایران و ترکیه.
صادرات کالا به ترکیه

صادرات کالا به ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *