شرایط ترخیص کالا در صورت انقضاء کارت بازرگانی

ترخیص کالا در صورت انقضاء کارت بازرگانی

شرایط ترخیص کالا در صورت انقضاء کارت بازرگانی

کارت بازرگانی سندی هویتی و مجوزی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می‌دهد تا در چارچوب قوانین و مقررات اقدام به انجام فعالیت‌های بازرگانی از جمله واردات و صادرات کالا بکنند. حال اگر در این بین کارت بازرگانی شما باطل شود و یا تاریخ انقضاء آن به اتمام رسیده باشد چطور می توانید برای ترخیص کالا از گمرک اقدام کنید. خوشبختانه بخشنامه ای برای چنین شرایطی وضع شده است که در ادامه به آن اشاره کرده و برایتان عنوان کرده ایم که شرایط ترخیص کالا در صورت انقضاء کارت بازرگانی به چه صورت می باشد.

انواع کارت بازرگانی

قبل از آنکه اشاره ای به شرایط ترخیص کالا در صورت انقضاء کارت بازرگانی داشته باشیم لازم دانسته ایم تا اطلاعات کوتاه و مختصری درباره کارت بازرگانی، مدارک مورد نیاز برای دریافت آن، مزایای دریافت این کارت و مراحلی که باید طی کنید تا بتوانید این کارت را دریافت کنید در اختیارتان قرار دهیم.

آچه که در ابتدای کار باید بدانید این است که کارت بازرگانی دارای انواع مختلفی می باشد که بسته به نوع فعالیتی که دارید می بایست مناسبترین کارت را دریافت کنید.

در ادامه به معرفی انواع کارت بازرگانی پرداخته ایم.

  • کارت بازرگانی حقیقی: این نوع کارت به اشخاص حقیقی اعطاء می‌شود و دارندگان آن می‌توانند در زمینه‌های مختلف به فعالیت‌های بازرگانی بپردازند.
  • کارت بازرگانی حقوقی: این نوع کارت به شرکت‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی اعطاء می‌شود و فعالیت بازرگانی آنها را در چارچوب موضوع فعالیت شرکت یا مؤسسه مربوطه مجاز می‌سازد.
  • کارت بازرگانی موردی: این نوع کارت برای اشخاص حقیقی و حقوقی که برای یک بار قصد انجام فعالیت بازرگانی، مثل واردات یا صادرات کالا را دارند، صادر می‌شود.
  • کارت بازرگانی خدماتی: این نوع کارت به اشخاص حقوقی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می‌کنند، اعطاء می‌شود و آنها را مجاز به واردات کالاهای مرتبط با فعالیت خدماتی خود می‌کند.
  • کارت بازرگانی تولیدی/صنعتی: این نوع کارت به اشخاص حقوقی که در زمینه تولید فعالیت می‌کنند، اعطاء می‌شود و آنها را مجاز به واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید و همچنین صادرات محصولات تولیدی خود می‌کند.
کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی

شرایط و مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی

هممانطور که در بخش مقدمه هم اشاره کردیم کارت بازرگانی سندی هویتی و مجوزی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی این اجازه را می دهد تا در چارچوب مقررات و قوانین تجاری به واردات و صادرات بپردازند.

حال برای درباقت کارت بازرگانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی نیاز به  دارا بودن یک سری شرایط و ارائه دادن یک سری اسناد و مدارک می باشد که در این بخش می خواهیم شما را با آنها آشنا کنیم.

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که به عنوان شخص حقیقی می خواهید برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید باید بدانید که شرایط دریافت این کارت برای اشخاص حقیقی اینگونه است که باید حداقل 21 سال سن داشته باشید، داشتن حداقل 3 سال سابقه کار بازرگانی یا سابقه مدیریت در واحدهای بازرگانی و یا ارائه مدارک تحصیلی مرتبط با رشته بازرگانی الزامی است، باید دارای عدم سوء پیشینه کیفری باشید. در کنار این شرایط باید بتوانید گواهی عدم اعتیاد اارئه دهید، دارای محل کار یا دفتر کار متناسب با نوع فعالیت مورد نظر باشید، گواهی صلاحیت از اتاق اصناف مربوطه ارائه دهید.

در نظر داشته باشید که داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان جهت دریافت کارت بازرگانی ضروری می باشد.

اما، چنانچه در دسته دوم یعنی اشخاص حقوقی هستید باید دارای شرایط زیر باشید.

  1. ارائه مدارک شرکت یا مؤسسه
  2. ارائه گواهی تأسیس و آگهی‌نامه شرکت یا مؤسسه
  3. ارائه مدارک مربوط به مدیران و صاحبان امضا
  4. ارائه گواهی صلاحیت از مراجع ذیصلاح
  5. عضویت در اتاق بازرگانی

شرایط ترخیص کالا در صورت انقضاء کارت بازرگانی

تا به اینجای کار دریافتیم که کارت بازگرانی چیست؟ انواع آن کدامند و اشخاص حقیقی و حقوقی باید دارای چه شرایطی باشند که بتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

حال می خواهیم بدانیم که در صورت ابطال و منقضی شدن کارت بازرگانی که این افراد در اختیار دارند چطور می توانند برای ترخیص کالا از گمرک اقدام کنند و شرایط ترخیص کالا در صورت انقضاء کارت بازرگانی به چه صورت می باشد.

خب، باید بگوییم که، طبق بخشنامه‌ای که در تاریخ 5 آبان 1402 توسط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات به گمرک ایران ابلاغ شده، در شرایطی که کارت بازرگانی صاحب کالا منقضی، معلق یا ابطال شده باشد، امکان ترخیص کالا تحت شرایط ذیل وجود دارد.

  • کالا باید دارای ثبت سفارش باشد که در زمان اعتبار کارت بازرگانی صادر شده و دارای کد ساتا باشد.
  • بارنامه کالا باید در زمان اعتبار ثبت سفارش صادر شده باشد.
  • کالا باید در زمان اعتبار ثبت سفارش به گمرکات کشور رسیده باشد و صاحب کالا دارای قبض انبار معتبر از اماکن گمرکی باشد.

در این بخشنامه همچنین تاکید شده است که در صورت ارائه اسناد و مدارک مثبته دال بر وقوع فورس ماژور و یا سایر شرایط قهری که موجب انقضاء، تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی در زمان انجام مراحل ترخیص و یا بعد از آن شده باشد، ترخیص کالا با مجوز رئیس کل گمرک ایران امکان پذیر خواهد بود.

 دقت داشته باشید، این شرایط فقط برای ترخیص کالاهایی که ثبت سفارش آنها قبل از انقضاء، تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی انجام شده باشد، اعمال می شود و برای ثبت سفارش های جدید و یا کالاهایی که بعد از ابطال کارت بازرگانی صاحب کالا وارد کشور شده باشند، معتبر نیست.

 اخذ کارت بازرگانی

شرایط و مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی

مراحل صدور کارت بازرگانی

برای صدور کارت بازرگانی، نیز مراحلی وجود دارد که باید طی کنید تا بتوانید کارت بازرگانی مناسب با فعالیتی که انجام می دهید را دریافت کنید. برای انجام این کار باید به سایت اتاق بازرگانی و ثبت نام در سامانه مربوطه مراجعه کنید و با تکمیل فرم‌های مربوطه و ارائه مدارک مورد نیاز درخواست خود را به ثبت برسانید.

بعد ازآن باید اقدام به پرداخت وجوه مربوطه کنید. مدارک شما توسط اتاق بازرگانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در صورت تایید کارت بازرگانی شما برایتان صادر خواهد شد.

این مهم را به خاطر داشته باشید که، کارت بازرگانی به مدت 5 سال اعتبار دارد و پس از آن باید تمدید شود و دارندگان کارت بازرگانی موظف هستند که کلیه فعالیت‌های بازرگانی خود را به مراجع ذیصلاح اعلام کنند.

از همه مهمتر اینکه، در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات، کارت بازرگانی شما لغو خواهد شد.

مزایای داشتن کارت بازرگانی

  1. امکان واردات و صادرات کالا
  2. استفاده از معافیت‌ها و مزایای گمرکی
  3. امکان صدور گواهی مبدأ
  4. امکان عضویت در اتاق بازرگانی
  5. امکان شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی
  6. امکان اخذ ویزای تجاری
  7. امکان استفاده از تسهیلات بانکی
صدور کارت بازرگانی

مراحل صدور کارت بازرگانی

در نهایت اینکه

همانطور که در مطلب فوق اشاره کردیم یکی از اسناد مهم برای ترخیص کالا از گمرک کارت بازرگانی است که دارای انواع مختلفی است و شما برای دریافت این کارت باید دارای شرایط  تعیین شده باشید. از آنجایی که در اختیار داشتن این کارت در روند هر چه بهتر انجام شدن تشریفات گمرکی کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد باید دقت داشته باشید که طبق قوانین و مقررات کشور مبداء و مقصد فعالیت تجاری داشته باشید زیرا عدم رعایت قوانین مربوطه باعث می شود که کارت شما باطل شود.

ناگفته نماند که بخشنامه ای تعریف شده است که با توجه به آن شما می توانید در صورت باطل و منقضی شدن کارت بازرگانی خود اقدامات مربوط به ترخیص کالا را نیز انجام دهید.

ما سعی کردیم تا در این مطلب اشاره ای به شرایط ترخیص کالا در صورت انقضاء کارت بازرگانی داشته باشیم و شما را راهنمایی کنیم که در چنین شرایطی چطور می توانید اقدامات لازم برای ترخیص کالا را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *