بیشتر واردات ایران از کشورهای آسیایی از طریق دبی و سایر شهرهای امارات به ایران و پس از آن ترخیص کالا از دبی انجام می شود. در سال های اخیر امارات دومین منبع وارداتی به ایران و به عبارتی قطب واردات دریایی ایران بوده است. ازهمین رو روش‌های ترخیص کالا از دبی بسیار مهم است. البته بسیاری از کالاها از طریق کشورهای دیگر وارد امارات می شوند و از طریق دبی به ایران می رسند. پس از ترخیص کالا از دبی، کالا با حمل و نقل هوایی و دریایی وارد ایران می شود.

 ترخیص کالا چیست؟

در ابتدا برای کسانی که با این فرآیند آشنایی ندارند بد نیست به اختصار ترخیص کالا را تعریف کنیم. برای خروج کالا از گمرکات هر کشور تعدادی ترخیص وجود دارد که به آن مجموعه ای از ترخیص کالا از گمرک گفته می شود. ترخیص کالا از گمرک ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، اما در اکثر کشورها اصول و قوانین گمرکی مشابه استاندارد اولیه است. بنابراین، اگر با روند ترخیص شدن در ایران آشنا باشید، احتمالاً به سرعت متوجه این روند در کشورهای دیگر خواهید شد.

ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا چیست

روش های ترخیص کالا از دبی

ترخیص کالا از دبی به 4 روش کلی انجام می شود.

  • ترانشیپ کالا از دبی
  • کراس استافینگ
  • ری اکسپورت یا صادرات مجدد
  • واردات قطعی

در ادامه هر یک از این چهار روش را جداگانه توضیح خواهیم داد. روند ترخیص کالا از دبی تفاوت چندانی با ترخیص کالا در ایران ندارد اما در هر صورت برای رسیدگی به امور بین الملل لازم است با قوانین تجارت کشور مقصد آشنا شوید. بنابراین قبل از واردات حتما قوانین تجارت امارات را مطالعه کنید.

روش کراس استافینگ

کراس استافینگ

ترانشیپ کالا از دبی و کراس استافینگ

در حین ترانزیت، کانتینر به ایران ارسال می شود در این صورت کلیه عملیات به صورت حمل و نقل انجام می شود. پس نیازی به عملیات گمرکی نیست. کانتینرها وارد منطقه آزاد جبل علی یا CFS منتقل می شوند و محتویات کانتینر جدید با همان ترتیب کانتینر ورودی بارگیری می شوند. در واقع تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ در جابجایی کانتینر و خود بار است. در ترانشیپ خود کانتینر جابجا می­‌شود و در کراس استافینگ محتوای آن. کراس استافینگ برای کالاهایی که اجازه ندارند مستقیم به کشور وارد و از دبی ترخیص شوند، مناسب است. روش‌های ترخیص کالا از دبی به دو روش امکان پذیر است.

ری اکسپورت یا صادرات مجدد re-export

در این صورت کالاهای ترخیص شده از دبی و عوارض گمرکی معمولاً ۵ درصد ارزش آن پرداخت می شود. در این صورت کالا تا ۲ ماه در انبارهای دبی قابل نگهداری و در حین صادرات در سالن یا کانتینر حمل می شود. در این روش هزینه های پرداختی مسترد خواهد شد. در این مورد، مالیات بر ارزش افزوده لازم نیست. ترخیص صادرات مجدد دبی یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای کسانی است که به زمان بیشتری برای واردات کالا نیاز دارند.

صادرات مجدد re-export

صادرات مججد

ترخیص کالا از دبی به روش واردات قطعی

در این صورت در نهایت کالا با پرداخت ۴ درصد عوارض و ۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده ترخیص می شود. سپس کالا در دبی قابل خرید و یا صادرات مجدد می باشد. ۴ درصد حقوق گمرکی در صادرات مسترد نمی شود، اما مالیات قابل استرداد است. این روش ترخیص کالا از دبی برای افرادی مناسب است که قصد ترخیص کامل در داخل امارات را دارند و کالا را برای خود تحویل می گیرند. دلیلش به هر جهت قابل قبول است. اگر می خواهید کالای خود را قبل از رسیدن به ایران معامله کنید، این روش بهترین انتخاب برای شماست.

مزیت واردات کالا از دبی

امارات دارای حدود ۴۵ منطقه آزاد تجاری است که فرصت بی نظیری را برای واردات از این کشور ایجاد می کند. یکی از این موارد امکان صادرات مجدد به ایران از دبی و سایر شهرهای امارات است. البته اگر قصد صادرات از ایران به کشورهای دیگر را دارید می توانید از این مسیر بین المللی استفاده کنید.

ایران بزرگترین مرز دریایی را با امارات دارد و از نظر جغرافیایی بسیار نزدیک است. بنابراین استفاده از چنین زیرساخت هایی در محله دبی و ایران می تواند واردات و صادرات را تا حد زیادی تسهیل کند. حمل و نقل هوایی و تعداد پروازهای روزانه بین امارات و ایران مزیت دیگری است که حمل و نقل را بسیار سریع و ارزان می کند.

مزیت‌های دیگری که برای ترخیص کالا از دبی وجود دارد امکان ترنسشیپ و کراس‌استافینگ است. محموله وارداتی به دبی می‌ تواند بدون خارج‌ شدن از کانتینر به  مقصد دیگری منتقل شود. حتی در شرایطی می‌ توان کانتینر را خالی کرد و در محل دیگری دوباره بارگیری کرد تا به مقصد موردنظر برسد. از چنین روش هایی می توان برای حمل کالاهایی استفاده کرد که به دلیل تحریم ها امکان حمل به ایران وجود ندارد.

پرفروش ترین کالای وارداتی از دبی

پرفروش ترین کالای وارداتی از دبی

پرفروش ترین کالای وارداتی از دبی

مهمترین و پرفروش ترین کالاهای وارداتی به ایران از امارات میوه های گرمسیری، دام مثمر، حبوبات، قهوه و کاکائو، ادویه جات، جو، برنج، دانه های روغنی، دانه ها، روغن های خوراکی، تنباکو، مواد معدنی، روغن های صنعتی و مواد اولیه است. انواع ویتامین ها، لوازم و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، چسب، کاغذ و مقوا، مواد اولیه لاستیک، لوازم جانبی، پلاستیک، دستکش، انواع پارچه و نخ، تجهیزات بسته بندی، محصولات فولادی، درب اتوماتیک، آسانسور، پیچ و مهره، فلز محصولات، قطعات خودرو، ماشین آلات راهسازی، ماشین آلات صنعتی، تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی نیز از پرفروش ترین کالای وارداتی از دبی است.

ایران و امارات مرز زمینی مشترکی ندارند اما بیشتر تجارت مشترک ایران و کشورهای همسایه متعلق به امارات است. امارات بزرگترین شریک تجاری ایران پس از چین است. بیشتر این عملیات ها از طریق دریا و هوا انجام می شود. سهم صادرات ایران به امارات حدود ۱۶ میلیارد دلار برآورد شده است. پیش بینی می شود این رقم در سه سال به ۲۵ میلیارد دلار و در هشت سال به ۳۰ میلیارد دلار برسد. این رقم از نظر واردات به ۱۰ میلیارد دلار می رسد.

جمع بندی

تجارت بین ایران و امارات هر سال در حال افزایش است. اگر بخواهیم در این فعالیت رو به رشد شرکت کنیم، باید از اصول این تجارت آگاه باشیم. ترخیص کالا از دبی یکی از خدمات مهم فقیهی تریدینگ می باشد که با داشتن دفتر دبی و کارشناسان مجرب ترخیص کالا قادر به ارائه اکثر خدمات گمرکی برای بازرگانان معتبر در امارات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *