کارت بازرگانی

ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی

گمرک ایران نیز همچون گمرک سایر کشورها یک سری قوانین و مقررات در حوزه واردات و صادرات کالا دارد که یکی از آنها در اختیار داشتن کارت بازرگانی برای انجام تشریفات تجاری و ترخیص کالا از گمرک می باشد. قطعا می دانید که این کارت از جمله مجوزه های اصلی برای واردات و صادرات کالا می باشد. یعنی برای اینکه بتوانید تجارت خود را به صورت قانونی انجام دهید در اختیار داشتن این کار لازم و ضروری می باشد. البته فرآیند دریافت این سند اصلی و مهم دارای سختی ها و پیچیدگی های خاص خود نیز می باشد و همین مسئله باعث شده تا برخی از بازرگانان ترجیح دهند تشریفات گمرکی را به یک ترخیص کار حرفه ای واگذار کنند یا اینکه ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی را انجام دهند. که مورد دوم مشکلات متعددی را می تواند به همراه داشته باشد.

شرایط ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی

ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی در حال حاضر به طور کلی امکان پذیر نیست. کارت بازرگانی یک سند الزامی برای انجام فعالیت‌های تجاری بین‌المللی، از جمله واردات و صادرات کالا است.

لازم به ذکر است که، وزارت صمت تلاش کرده است تا در راستای واردات و ترخیص کردن کالاها از گمرک بدون در اختیار داشتن کارت بازرگانی بخشنامه ای را تنظیم کند که با رعایت کردن مفاد قید شده در این بخشنامه بازرگانان عزیز قادر هستند تا بدون داشتن کارت بازرگانی تجارت کنند.

یکی از مفاد قید شده در این بخشنامه شامل قطعات اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی می شود. یعنی بازرگانانی که در زمینه واردات ماشین آلات، تجهیزات، اجزاء و قطعات مربوطه  فعالیت دارند تنها برای یکبار و به مدت مشخص این اجازه را خواهند داشت که بدون در اختیار داشتن کارت بازرگانی فعالیت خود را انجام دهند.

با این حال، در برخی موارد خاص، امکان ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • واردات کالاهای شخصی: افراد می‌توانند بدون کارت بازرگانی، برای مصارف شخصی خود، تا سقف مشخصی کالا وارد کنند. این سقف معمولاً به ارزش یا وزن کالا بستگی دارد.
  • واردات موقت: واردکنندگان می‌توانند برای مدت زمان محدودی، با مجوز موقت، کالا را بدون کارت بازرگانی وارد کنند. این نوع واردات برای نمایشگاه‌ها، سمینارها یا انجام پروژه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • واردات توسط شرکت‌های دارای مجوز: برخی از شرکت‌ها، مانند شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری یا مناطق آزاد، مجوز واردات کالا بدون کارت بازرگانی را دارند.
  • واردات کالاهای اهدایی: کالاهای اهدایی به سازمان‌های غیرانتفاعی یا دولتی می‌توانند بدون کارت بازرگانی ترخیص شوند.
ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی

شرایط ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی

روش‌های جایگزین برای ترخیص کالا بدون در اختیار داشتن کارت بازرگانی

استفاده از کارت بازرگانی شخص ثالث یکی از روش هایی است که شما می‌توانید با توافق یک فرد یا شرکت دارای کارت بازرگانی، از کارت آنها برای ترخیص کالای خود استفاده کنید. البته در این روش باید مراقب باشید که تمام جوانب قانونی و حقوقی آن را در نظر بگیرید.

ترخیص کاران گمرک دارای تخصص و تجربه لازم برای انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک هستند. آنها می‌توانند با استفاده از کارت بازرگانی خود، کالای شما را ترخیص کنند.

 کارت بازرگانی برای ترخیص چه کالاهایی کاربرد دارد؟

شاید برای خیلی از شما دوستان جای سوال باشد که با توجه به پیچیدگی هایی که دریافت کارت بازرگانی دارد و موارد و شرایط عنوان شده برای ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی، با داشتن این کارت مجاز به ترخیص چه نوع کالاهایی هستید؟

به طور کلی باید بگوییم که در اختیار داشتن کارت بازرگانی کمک خواهد کرد تا شما راحتر بتوانید اقدامات و تشریفات مربوط به واردات، صادرات و ترخیص کالاهای خود را از گمرک انجام دهید. بنابراین، در اختیار داشتن این کارت برای ترخیص تمامی کالاها نیاز می باشد.

اما، از کاربردی ترین کالاهای که برای ترخیص آنها نیاز به کارت بازرگانی می باشد عبارتند از: واردات محصولات صنایع غذایی، محصولات معدنی، محصولات پلاستیکی، ماشین آلات وسایل نقلیه، پوست حیوانات، صنایع چوبی، خمیر چوب، کاغذ، پارچه، فرآورده‌های نساجی، کفش، کیف،  کلاه، گچ ، سیمان، فلزات، سنگ‌های گرانبها، چدن، آلومینیوم، سرب، لوازم عکاسی، انواع مبلمان، مواد شیمیایی، مواد اولیه واحد‌های تولیدی، محصولات و روغن‌های حیوانی و نباتی.

 کارت بازرگانی برای ترخیص چه کالاهایی کاربرد دارد؟

کاربرد کارت بازرگانی

مراحل ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی

برای اینکه بتوانید کالاهای وارداتی و صادراتی خود را بدون اینکه کارت بازرگانی در اختیار داشته باشید از گمرک مربوطه ترخیص کنید باید به خوبی با مراحل انجام این کار آشنا باشید.

مهمترین و اصلیترین مراحل انجام این کار به شرح زیر می باشد.

تهیه مدارک لازم برای ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی

برای ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی باید مدارک زیر را تهیه کنید.

  1. فاکتور فروش
  2. بارنامه
  3. اسناد مربوط به کالا

پرداخت عوارض و مالیات‌ها

هزینه‌های مربوط به عوارض و مالیات‌های گمرکی را مطابق با مقررات پرداخت کنید. این شامل عوارض و مالیات‌های وارداتی می‌شود.

تحویل کالا

پس از ترخیص کالا، می‌توانید به عنوان مالک کالا، آن را دریافت کنید و از آن بهره‌مند شوید

هزینه ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی

هزینه ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی معمولاً بیشتر از ترخیص با کارت بازرگانی است. این افزایش هزینه به دلیل مراحل اضافی و هزینه‌های جانبی که در این روش وجود دارد، می‌باشد.

ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی

در نهایت اینکه

قبل از اقدام به هرگونه اقدامی برای ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی، حتماً از قوانین و مقررات مربوطه اطلاع کسب کنید. استفاده از خدمات ترخیص کار گمرک می‌تواند به شما در انجام سریع و بدون دردسر مراحل ترخیص کالا کمک کند.

به خاطر داشته باشید که ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی ممکن است با خطرات و چالش‌هایی همراه باشد. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری نهایی، تمام جوانب امر را به دقت بررسی کنید.

سوالات مربوط به ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی

1 آیا امکان ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی وجود دارد؟
بله، در شرایطی خاص امکان ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی وجود دارد. این شرایط عبارتند از: ترخیص کالای شخصی، ترخیص کالای ملوانی، ترخیص با کارت سایر صاحبان کالا و….
2مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی کدامند؟
فاکتور، قبض پرداخت، بیمه نامه، گواهی مبدا، و سایر مجوزهای قانونی مربوط به کالا.
3برای ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی چه مراحلی را باید طی کرد؟
شناسایی تعرفه و ارزش گمرکی کالا، پرداخت وجوه گمرکی، ارائه اسناد و مدارک، بازرسی کالا و صدور پروانه ترخیص.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *