واردات کالا

آموزش صفر تا صد واردات کالا

یکی از اصلیترین ارکان تجارت بین المللی واردات کالا است. فرآیندی که بسیاری از کشورها برای تامین نیاز بازار داخلی خود آنرا انجام می دهند. در انجام این فرآیند آنچه که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد حمل و نقل بین المللی و ترخص کردن کالاها از گمرک می باشد. به همین خاطر در راستای انجام این فرآیند در مقاله امروز می خواهیم آموزش صفر تا صد واردات کالا را برایتان شرح داده و اطلاعات مورد نیاز در این رابطه را با شما به اشتراک بگذاریم.

منظور از فرآیند واردات کالا چیست؟

به طور کلی باید بگوییم که انجام فرآیند واردات، امری پیچیده و چند جانبه می باشد که به منظور انتقال کالا از یک کشور به کشور دیگر و با هدف عرضه در بازار داخلی کشور دیگر انجام می شود.

این فرآیند در طی مراحل مختلفی انجام می شود که نیاز است قبل از اقدام به انجام این کار به خوبی و به طور کامل در رابطه با امور مربوط به انجام این فرآیند اطلاعات به روزی در اختیار داشته باشید.

در ادامه آموزش صفر تا صد واردات کالا بیشتر درباره مراحل، مدارک و قوانین گمرکی واردات کالا برایتات خواهیم گفت.

مراحل واردات کالا

افرادی که قصد انجام تجارت را دارند باید از خود بپرسند که واردات کالا را چطور و از کجا باید آغاز کنند؟ قاعه انجام این کار همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم در طی مراحل مختلفی باید انجام شود و هر بازرگان می بایست این مراحل را قدم به قدم انجام دهد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با این مراحل بیشتر آشنا کنیم و به اختصار اطلاعاتی درباره هر مرحله در اختیارتان قرار دهیم.

  • اخذ کارت بازرگانی
  • انتخاب حوزه فعالیت
  • انتخاب کالا و تامین کننده
  • درخواست ارسال پیش فاکتور یا پروفرما
  • ثبت سفارش
  • حمل و نقل
  • ترخیص کالا از گمرک
واردات کالا از دبی

تعریف فرآیند واردات کالا

اخذ کارت بازرگانی

اولین قدم برای واردات کالا، اخذ کارت بازرگانی است. برای دریافت کارت بازرگانی باید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مراجعه و مدارک لازم را ارائه کنید.

انتخاب حوزه فعالیت

مرحله بسیار مهم بعدی برای انجام فرآیند واردات کالا، انتخاب کردن حوزه ای است که قصد فعالیت در آنرا دارید. اغلب دوستانی که در زمینه بازرگانی فعالیت دارند تنها با یک شرکت همکاری می کنند یعنی کار آنها برای مثال تنها واردات کالا از دبی می باشد.

اما هستند افراد دیگری که با کشورهای مختلفی فعالیت دارند و کالاهای وارداتی خود را از کشورهای مختلفی وارد می کنند. بنابراین، بهتر آن است که قبل از ورود به این عرصه حتما تعیین کنید که در چه زمینه ای قصد فعالیت دارید.

انتخاب کالا و تامین کننده

پس از دریافت کارت بازرگانی و انتخاب کردن حوزه فعالیت، باید کالای مورد نظر خود را انتخاب و تامین کننده مناسبی برای آن پیدا کنید. در این مرحله باید به عواملی مانند قیمت، کیفیت، شرایط پرداخت و اعتبار تامین کننده توجه کنید.

درخواست ارسال پیش فاکتور یا پروفرما

پس از انتخاب تامین‌کننده و کالای وارداتی، لازم است برای ثبت سفارش و سایر مراحل واردات کالا از فروشنده بخواهید تا پیش فاکتور یا پروفرما را برایتان ارسال کند و در آن مشخصات کامل کالا را ذکر نماید.

ثبت سفارش

بعد از انتخاب تامین کننده، باید سفارش خود را در سامانه‌های مربوطه ثبت کنید. برای ثبت سفارش باید اطلاعاتی مانند مشخصات کالا، ارزش، تعرفه گمرکی و کشور مبدا را ارائه کنید.

حمل و نقل

از دیگر موارد بسیار مهم برای واردات کالا، مسئله حمل و نقل است. برای حمل و نقل بین المللی روش های مختلفی وجود دارد که هر یک به نوبه خود دارای مزایا و معایبی می باشد که آگاهی از آنها بسیار مهم است و در انتخاب بهترین روش حمل و نقل تاثیر زیادی دارد.

شما می توانید با توجه به اهداف خود یکی از روش های دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای را برای ارسال کالاهای خود از کشور مبداء به کشور مقصد انتخاب کنید.

ترخیص کالا از گمرک

پس از ورود کالا به کشور، باید نسبت به ترخیص آن از گمرک اقدام کنید. برای ترخیص کالا باید اسناد و مدارکی مانند قبض انبار، پیش فاکتور، گواهی مبدا، فاکتور و بارنامه را به گمرک ارائه کنید.

اهمیت قوانین گمرکی واردات کالا

قوانین گمرکی واردات کالا

قوانین گمرکی واردات کالا

قوانین گمرکی واردات کالا، مجموعه‌ای از مقررات و ضوابطی هستند که بر فرآیند ورود کالا به کشور حاکم هستند. این قوانین توسط سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران وضع و اجرا می‌شوند و هدف آنها نظارت بر تجارت خارجی، حصول حقوق گمرکی و مالیاتی دولت و همچنین حمایت از تولید داخلی است.

مهمترین قوانین گمرکی واردات کالا عبارتند از:

  1. قانون امور گمرکی: این قانون، اساس و مبنای کلیه قوانین و مقررات گمرکی است و به موضوعاتی مانند وظایف و اختیارات سازمان گمرک، تشریفات گمرکی، تعرفه گمرکی، حقوق گمرکی و مالیات ها، تخلفات گمرکی و جرایم و مجازات ها می‌پردازد.
  2. آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی: این آئین نامه، جزئیات مربوط به اجرای قانون امور گمرکی را مشخص می‌کند.
  3. تعرفه گمرکی: تعرفه گمرکی، فهرستی از کالاها به همراه کد تعرفه، نرخ حقوق گمرکی و سایر عوارض مربوطه است.
  4. مقررات مربوط به ارزش گمرکی: ارزش گمرکی، مبنای محاسبه حقوق گمرکی و سایر عوارض است. مقررات مربوط به ارزش گمرکی در آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و همچنین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان گمرک آمده است.
  5. مقررات مربوط به ترخیص کالا: ترخیص کالا از گمرک، فرآیندی است که طی آن کالا پس از انجام تشریفات گمرکی، به صاحب کالا تحویل داده می‌شود. مقررات مربوط به ترخیص کالا در آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و همچنین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان گمرک آمده است.
  6. مقررات مربوط به تخلفات گمرکی و جرایم و مجازات ها: تخلفات گمرکی به دو دسته قاچاق و سایر تخلفات گمرکی تقسیم می‌شوند. جرایم و مجازات های مربوط به قاچاق در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جرایم و مجازات های مربوط به سایر تخلفات گمرکی در قانون امور گمرکی و آئین نامه اجرایی آن آمده است.

کالاهای ممنوعه وارداتی

از دیگر مطالبی که نیاز است درباره آموزش صفر تا صد واردات کالا بدانید، آشنایی با کالاهایی است که وارد کردن آنها به کشور ممنوع می باشد. زیرا که در صورت وارد کردن برخی کالا، بازرگان متخلف شناخته شده و باید جریمه پرداخت کند. در ضمن کالاهای وارداتی قاچاق به شمار می آید.

برای آشنایی با کالاهای ممنوعه وارداتی نیاز است که قانون امور گمرکی کشور که مدام در حال تغییر می باشد را به خوبی شناخته و لیست کالاهای ممنوعه وارداتی که در این قانون ذکر می شود را بررسی کنید.

در ابتدای هر سال لیست اقلامی که وارد کردن آنها به کشور ممنوع می باشد دسته بندی خواهد شد.

لیست کالاهای ممنوعه وارداتی

کالاهای ممنوعه وارداتی

مدارک موردنیاز واردات کالا

تا به اینجای کار دانستید که واردات کالا چیست؟ چه مراحلی را باید برای انجام این فرآیند طی کنید، برای ارسال بار و کالای وارداتی از کدام روش حمل و نقل استفاده کنید و کدام کالاها مجاز به واردات نمی باشد.

حال نیاز است بدانید که برای انجام فرآیند واردات کالا نیاز به تهیه چه مدارک و اسنادی می باشد. شناخت از مدارک و اسناد واردات کالا یکی دیگر از موارد بسیار مهم و دارای اهمیت برای انجام این فرآیند می باشد.

لیست اسناد و مدارک مورد نیاز برای واردات کالا به شرح زیر می باشد.

  • کارت بازرگانی
  • فاکتور و پیش‌فاکتور
  • پکینگ لیست
  • بارنامه
  • قبض انبار
  • پروانه سبز گمرکی
  • گواهی مبدأ
  • اظهارنامه گمرکی

هزینه‌ های واردات کالا

هزینه های واردات کالا به طور کلی به دو دسته هزینه های مستقیم و هزینه های غیرمستقیم تقسیم می شوند.

هزینه های مستقیم شامل حقوق گمرکی، درصدی از ارزش گمرکی کالا است که به نفع دولت وصول می‌شود. نرخ حقوق گمرکی برای کالاهای مختلف متفاوت است و در تعرفه گمرکی مشخص شده است.

سود بازرگانی، عوارضی است که به منظور حمایت از تولید داخلی و تنظیم بازار، بر واردات برخی از کالاها وضع می‌شود. نرخ سود بازرگانی برای کالاهای مختلف متفاوت است و توسط هیئت وزیران تعیین می‌شود.

هزینه های حمل و نقل کالا از کشور مبدا تا کشور مقصد، شامل هزینه های باربری، بیمه، تخلیه و بارگیری و سایر هزینه های جانبی است.

اما، هزینه های غیرمستقیم شامل: هزینه های مربوط به ترخیص کالا از گمرک که این هزینه ها شامل دستمزد ترخیص کار، هزینه های آزمایش و بازرسی کالا، هزینه های انبارداری و سایر هزینه های جانبی است. هزینه های مربوط به تامین کننده و هزینه های مربوط به بیمه.

واردات کالا

مدارک موردنیاز واردات کالا

نکات مهم برای واردات کالا

قبل از اقدام به واردات کالا، باید نسبت به برآورد دقیق هزینه های آن اقدام کنید. برای کاهش هزینه های واردات کالا، می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از حمل و نقل دریایی به جای حمل و نقل هوایی، استفاده از روش های پرداخت اعتباری به جای پرداخت نقدی و استفاده از خدمات شرکت‌های حمل و نقل و ترخیص کار معتبر استفاده کنید.

دولت برای حمایت از صادرات و واردات کالا، مشوق‌هایی مانند معافیت های مالیاتی و گمرکی در نظر گرفته است. برای اطلاع از این مشوق ها می‌توانید به وب سایت سازمان توسعه تجارت ایران مراجعه کنید.

اهمیت واردات کالا

واردات کالا به عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت بین‌الملل، نقشی حیاتی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کند. این فرآیند مزایای متعددی برای کشورها به همراه دارد.

واردات کالا به کشور این امکان را فراهم می‌کند که به کالاهایی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند یا با کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتر تولید می‌شوند، دسترسی داشته باشیم. این امر می‌تواند تنوع کالایی در بازار را افزایش داده، قدرت انتخاب مصرف کنندگان را بالا برده و منجر به ارتقای سطح زندگی مردم شود.

در برخی موارد، واردات کالا می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید داخلی شود. به عنوان مثال، واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید، می‌تواند به فعال شدن واحدهای تولیدی راکد و یا افزایش ظرفیت تولید واحدهای فعال منجر شود.

واردات کالا از کشورهای پیشرفته می‌تواند به انتقال تکنولوژی و دانش فنی به کشور ما کمک کند. این امر می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در داخل کشور و افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی شود.

علاوه بر آن، واردات کالا می‌تواند رقابت در بازار را افزایش دهد و این امر منجر به کاهش قیمت‌ها، ارتقای کیفیت کالاها و ارائه خدمات بهتر به مصرف کنندگان می‌شود.

این مهم را هم به خاطر داشته باشید که، واردات کالا از سایر کشورها می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی با آنها و افزایش صادرات غیرنفتی کشور منجر شود.

آموزش صفر تا صد واردات کالا

اهمیت واردات کالا

در نهایت اینکه

در مطلب امروز سعی کردیم تا هر آنچه نیاز است درباره واردات کالا به کشور بدانید را در اختیارتان قرار دادیم. آموزش صفر تا صد واردات کالا برای آن دسته از دوستان بازرگانی کاربردی است که به تازگی وارد دنیای تجارت شده اند و اطلاعات چندان زیادی درباره انجام این فرآیند مهم ندارند.

آنچه برای انجام این فرآیند مهم و دارای اهمیت می باشد شناخت دقیق از قوانین و مقررات گمرکی مربوط به واردات می باشد.

سوالات مربوط به آموزش صفر تا صد واردات کالا

1واردات کالا به چه معناست؟
به معنای ورود کالا از یک کشور خارجی به کشور مقصد برای عرضه و فروش در بازار داخلی است.
2مدارک موردنیاز برای واردات کالا کدامند؟
کارت بازرگانی، فاکتور و پیش‌فاکتور، پکینگ لیست، بارنامه، قبض انبار، پروانه سبز گمرکی، گواهی مبدأ و اظهارنامه گمرکی.
3مهمترین مراحل واردات کالا چیست؟
اخذ کارت بازرگانی، انتخاب حوزه فعالیت، انتخاب کالا و تامین کننده، درخواست ارسال پیش فاکتور یا پروفرما، ثبت سفارش، حمل و نقل و ترخیص کالا از گمرک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *